Tips van zorgmedewerkers over het omgaan met burn-outklachten
IZZ heeft een onderzoek naar burn-outklachten gehouden onder de deelnemers aan haar ledenpanel. Velen gaven ook aan wat hen het beste helpt bij het omgaan met burn-outklachten. Een aantal van hun tips willen we u als werkgever in de zorg graag meegeven.
––
‘Ik heb behoefte aan meer preventieve ondersteuning. Als een collega klachten heeft, moet er niet alleen naar dit individu worden gekeken. Kijk ook naar de invloed op het team en naar de rol van de leidinggevende. Een burn-out is vaak niet een individueel probleem.’
––
‘Mijn burn-out had grote invloed op de rest van ons team. De werkdruk steeg namelijk enorm. Het leidde ook tot veel onbegrip bij mijn collega’s. Daarom adviseer ik om hierin heel open te zijn, altijd contact te houden met het werk en zelf te sturen in je re-integratie.’
––
‘Als leidinggevende zou ik graag een groot teamoverleg organiseren. Om alles te bespreken waar teamleden tegenaan lopen. En eventueel een externe coach inschakelen om irritaties boven tafel te krijgen. Zo kunnen we als team gezamenlijk alles uitpraten en doelen stellen.’
––
‘Dat er naar mij geluisterd werd, heeft mij goed geholpen. Zo ook de erkenning en acceptatie van mijn klachten door mijn werkgever.’
––
‘Het is belangrijk dat je je problemen kunt aankaarten bij je leidinggevende. Dat je samen kunt zoeken naar een balans tussen werk en thuis. Ik zou dan mijn energie structureel beter kunnen verdelen.’
––
‘Wat echt zou helpen, is samen met onze leidinggevende een plan uit te stippelen om ons team weer op de rit te krijgen. Dus aan iets positiefs werken in plaats van brandjes blussen.’
––