Sint Anna zet vol in op werkgeluk
Werkgeluk kan weleens dé hr-trend van 2019 worden. En nee, het is geen vage, zweverige theorie. Werkgeluk of employee experience is juist een investering die zich terugbetaalt. Want het leidt tot innovatieve, gemotiveerde, productieve én gezonde medewerkers. Ook in de zorg is het thema “ontdekt”. Bijvoorbeeld door de St. Anna Zorggroep.
Drijvende kracht achter het hr-thema werkgeluk bij de Geldropse St. Anna Zorggroep is Paul Raaijmakers. Hij startte in november 2018 als chief happiness officer (CHO). Als CHO rapporteert hij aan de raad van bestuur. St. Anna werkt volgens de visie: werkgeluk is essentieel voor een tevreden patiënt. ‘Ons doel is niet een hogere productiviteit of een lager verzuim’, benadrukt Raaijmakers. ‘Onze focus ligt op werkgeluk. Dat mensen plezier hebben in hun werk en langer bij ons blijven. En dat we sterker staan op de arbeidsmarkt. Natuurlijk zal dit ook positief effect hebben op productiviteit en verzuim. Maar dat staat niet voorop. Jarenlang hebben we de patiënt op één gezet. Nu zetten we naast de patiënt ook de medewerker op die plek.’
Op de zeepkist
Als CHO heeft Raaijmakers de taak te zorgen voor organisatiebrede aandacht rondom werkgeluk. Hij verzorgt en coördineert hiervoor activiteiten en bekijkt de effecten daarvan. Naast de CHO zijn er meer mensen bij betrokken. Zo is er de focusgroep werkgeluk, samengesteld uit alle lagen van de organisatie. De groep komt regelmatig bijeen om de voortgang te bewaken. En om nieuwe ideeën voor activiteiten te inventariseren. Daarnaast zijn er de ambassadeurs. Raaijmakers’ streven is dat deze groep steeds groter wordt. Momenteel zijn er veertig ambassadeurs.
Werkgeluk bij St. Anna is geen project, zegt Raaijmakers. ‘Je moet het veel meer zien als een beweging waar je deel van uitmaakt. We werken zonder een officieel programma en planning.’ Best practices zijn belangrijk in de aanpak van de zorgorganisatie. Successen een podium geven, op een zeepkist of via een filmpje. Medewerkers kunnen dan trots vertellen over wat ze bereikt hebben en anderen kunnen ervan leren. Hij geeft een voorbeeld: ‘Eind maart op de internationale dag van het werkgeluk hebben de ambassadeurs onze medewerkers ’s ochtends vroeg op alle locaties welkom geheten. Om ze meteen ook uit te nodigen voor de activiteiten van die dag. Zo konden ze zeepkistsessies bijwonen, waarin teams die goed scoren op werkgeluk hun ervaringen deelden.’
Download onderaan deze pagina het gehele artikel.