Nudging: gezond gedrag op de werkvloer
Werken in de zorg vraagt veel van zorgprofessionals! Gezond werken in de zorg is niet voor niets uitermate belangrijk. De gezondheidsrisico’s door psychosociale en fysieke uitdagingen zijn groot. Enkele resultaten van wat je kunt verwachten van ons nudging-programma: inzicht in belemmeringen, begrip van de impact van nudges op gedrag en inzetbaarheid en procesinzicht.
Wat is een nudge?
Nudging betekent letterlijk: een zetje geven. Als je een nudge inzet, verander je iets in de keuzeomgeving van de zorgmedewerker, waardoor het gewenste gedrag makkelijker wordt. Maar keuzeopties worden niet weggenomen: iedereen behoudt de keuzevrijheid. Nudges zijn handig in een context waar zorgmedewerkers weinig tijd hebben om over een keuze na te denken.
Uitdagingen in de praktijk
- Intensieve interventies die vaak te belastend zijn voor zorgprofessionals.
- Traditionele maatregelen als verbieden, belonen en overtuigen zijn niet altijd effectief.
- Focus op individuen: te weinig aandacht voor aanpassing van de werkomgeving.
- Onvoldoende omgevingseffect: Gebrek aan subtiele veranderingen die gezond gedrag bevorderen.
Ga ook voor gezond gedrag in jouw organisatie
Neem contact op met onze onderzoekers:
Onze werkwijze
We faciliteren een proces waarin teams zelf nudges (een duwtje in de rug) ontwerpen:
- Teams krijgen inzicht in huidig en gewenst gedrag.
- Samen zoeken we naar laagdrempelige en creatieve nudges.
- Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
- We voeren de nudges in en testen de effectiviteit.
Drie stappen
In drie stappen naar nudges voor gezond gedrag rondom duurzame inzetbaarheid.
‘Heel grappig om te zien hoe zoiets kleins zo’n grote rol kan spelen. Van tevoren hadden veel mensen er nog nooit van gehoord. En nu zoemt de term ‘nudges’ regelmatig rond in het ziekenhuis'